Goed of fout
Ik weet het eigenlijk niet meer. Soms is het goede zo overduidelijk maar soms is het overduidelijk onduidelijk wat nu goed of fout is. En soms dacht je dat wat jij goed vond, goed was, maar dat bleek niet zo te zijn.
Hoe ontwikkel je een moreel compas, daar gaat het eigenlijk over. Neem je de tijd om bij elke kwestie de feiten naast elkaar te zetten, de historische context erbij te pakken om vervolgens je positie te bepalen? Daar hebben of nemen we nooit de tijd voor. Laat staan dat we een moreel kompas bijwerken omdat we er tientallen jaren later achterkomen dat de vork anders in de steel steekt.
Misschien ben ik te angstig maar ik vrees voor een opkomende generatie die opgegroeid is met de waarheid volgens influencers, die niet meer de tijd nemen om een essay te lezen en te begrijpen en op basis van een 20 seconden filmpje te kiezen voor een kant.
Maar misschien waren onze ouders dat ook en komt het voor een grote groep alsnog goed.
De komende tijd wil ik mijn morele kompas gaan schaven en uitschrijven en daar is dit blog de perfecte plek voor. Ik kies een onderwerp uit o.b.v. een artikel uit de krant, een essay of boek of uit een podcast en probeer dit onderwerp van beide kanten te belichten en vervolgens mijn kant te kiezen met de informatie die ik heb.